Dyskusja panelowa z udziałem Mariki Kuźmicz, Karoliny Majewskiej-Güde i Wiktorii Szczupackiej
W ramach dyskusji panelowej Po co otwierać archiwa? trzy ekspertki: Marika Kuźmicz (Fundacja Arton), Karolina Majewska-Güde (ARTUM FUNDACJA ewa partum museum) i Wiktoria Szczupacka (Fundacja Kulik-KwieKulik) rozmawiać będą o sposobach pracy nad archiwami praktyk artystycznych. W nawiązaniu do wystawy Ewa Partum. Moja galeria jest ideą. Archiwum Galerii Adres ekspertki w szczególności skupią się na zagadnieniu sposobów archiwizacji i formach archiwizacji praktyk galeryjnych w Polsce w latach 70. i 80. Wspólnie zastanowią się nad pojęciem „feministycznego archiwizowania” (feminist archiving) i postarają się je przełożyć na grunt polskiej neoawangardy i odnieść do archiwów tworzonych w jej ramach przez artystki.
Dyskusję poprzedzą krótkie prezentacje poświęcone pracy ekspertek nad archiwami, z którymi są związane.
Informacje o uczestniczkach dyskusji panelowej:
dr Marika Kuźmicz - założycielka Fundacji Arton, organizacji non-profit zajmującej się badaniem sztuki polskiej lat 70. Autorka i redaktorka publikacji o sztuce tego okresu (m.in. monografii Warsztat Formy Filmowej, 2017, wspólnie z Łukaszem Rondudą) oraz monografii Historia performance w Polsce (2018). Obecnie pracuje nad monografią Ludmiły Popiel i Jerzego Fedorowicza, monografią Zdzisława Jurkiewicza oraz monografią Edwarda Hartwiga. Kuratorka licznych wystaw oraz pokazów filmowych poświęconych polskiej awangardzie m.in. Arton Review (2017, Whitechapel Gallery, Londyn). Główna koordynatorka i pomysłodawczyni międzynarodowego projektu Forgotten Heritage – European Avant-Garde Art Online, realizowanego przez Fundację Arton w ramach programu Kreatywna Europa z instytucjami partnerskimi z Belgii, Chorwacji i Estonii. Adiunkt na Wydziale Zarządzania Kulturą Wizualną na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, wykładowczyni Uniwersytetu Warszawskiego i Collegium Civitas.
Karolina Majewska-Güde – kierowniczka archiwum FUNDACJI ARTUM ewa partum museum. Badaczka sztuki i kultury, kuratorka i autorka tekstów. Absolwentka historii sztuki (UAM, Poznań) i Visual Histories (Goldsmiths College, London). Doktorantka w Instytucie Historii Sztuki i Kultury Wizualnej Humboldt Universität zu Berlin, gdzie przygotowuje pracę doktorską dotyczącą praktyki artystycznej Ewy Partum. Stypendystka MKiDN (2016). Zajmuje się wschodnioeuropejską sztuką neoawangardową, transnarodową i feministyczną historią sztuki oraz badaniami artystycznymi. Członkini Polskiej Sekcji AICA.
Wiktoria Szczupacka – od 2016 roku prowadzi Fundację Kulik-KwieKulik, historyczka i krytyczka sztuki. Absolwentka historii sztuki (UAM, Poznań) i podyplomowych studiów z ekonomii społecznej (UE w Poznaniu). Doktorantka w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Zajmuje się sztuką polskich artystek tworzących w latach 70. Razem z Agnieszką Pinderą i Anną Ptak redaktorka książki Inicjatywy i galerie artystów (2014). Redaktorka katalogu Jak się staje kim się jest (2013). Publikowała między innymi w „Magazynie Sztuki”, „Obiegu”, „Szumie”. Członkini Polskiej Sekcji AICA.
Na spotkaniu obecna będzie także Iwona Lemke-Konart, artystka na stałe mieszkająca w Kanadzie, która w ramach wystąpienia Mariki Kuźmicz opowie o swoim archiwum.
Po co otwierać archiwa
dyskusja panelowa
11.04.2019, godz. 18.00
Galeria Studio
Plac Defilad 1
PKiN, Warszawa
https://www.teatrstudio.pl/pl/galeria/aktualnosci/po-co-otwierac-archiwa